چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶
  • :
  • :

نقد آلبوم فراموشی از گروه اتل متل

atal matal نقد  آلبوم فراموشی از گروه اتل متل

دانلود گلچین آهنگ

کار خیلی سختی است چنانچه بخواهیم جهت آلبومی ژانر انتخاب کنیم که خود سازنده‌اش ایده‌ای در مورد سبک آن نداشته باشد، هرچند دیر زمانی است که عمر این گونه سبک بندی‌ها به اتمام رسیده است اما این برچسب‌ها همچنان بوسیله گروه‌های مختلف به آثار موسیقایی نسبت داده می‌شود.
هضم عنوان نخستین آلبوم رپ مجاز که به این مجموعه نسبت داده می‌شود، کمی سخت است.هیچ یک از ویژگی‌ها المان‌های موسیقی رپ فرم آن در این مجموعه رعایت نشده است. یکی از مهم‌ترین عناصر موسیقی رپ، ترانه‌های آن است (فارغ از موضوعاتی که به آن پرداخته می‌شود) که می بایست وزن خاصی باشد. ضمن اینکه اکثر رپرها ترانه‌هایشان را خودشان می‌نویسند همین امر به میزان خلاقیت آثار آن‌ها می‌افزاید که بازهم در این آلبوم توجه ی به آن نشده است. از تمام با اهمیت زیاد تر اینکه رپ‌خوانی قواعد قوانین ویژه به را دارد و نمی‌توان هر شعری که بصورت تند سریع یا دکلمه‌وار خوانده می‌شود را در حوزه موسیقی رپ گنجاند. برای مثال فلو (Flow) که به عنوان “ریتم قافیه” و طریقه تعلت تعریف شده است، یکی از مهم‌ترین قواعد این نوع موسیقی است. در هر حال آن طور که از خبرها بر می‌اید این نخستین آلبوم موسیقی مجاز رپ فارسی (یا گفتاواز) با نام «فراموشی» از گروه «اتل متل» انتشار شده است. هرچند چنانچه بخواهیم نگاهي عمیق‌تر به این جریان بیاندازیم، می‌توان آثاری با شباهت خیلی بیشتر به سبک موسیقی رپ در آلبوم “اسکناس” از شاهکار بینش پژوه پیدا کرد که سال‌ها پیش بصورت قانونی و مجاز منتشر شده بود اتفاقا آن اثر، حرف‌های خیلی برای گفتن داشت. از دیگر اثار منتشر شده مجاز در نوع موسیقی رپ می توان به آلبوم “زیر خط فقر” از “رها شایان” در سال ۱۳۸۴ اشاره کرد.
مسئله مهم این است که آیا می‌توان این آلبوم را چندین بار گوش کرد یا جهت کسی نوستالژی ایجاد می‌کند؟ کسی می‌تواند از شنیدن این به احتمال زیاد ت لذت ببرد؟ اصولا تولید چنین آلبومی صرفا برای اینکه یک اثر تولید شده باشد، صورت گرفته است؟ یا پشت آن فکری بوده است؟ هرچند ترانه‌ها بوسیله یکی از بهتریـن ترانه‌سرایان کشورمان روزبه بمانی نوشته شده، ولی نحوه بهره گیری از آن‌ها برروی این فرم موسیقی سبب شده تا خیلی به دل ننشیند. عدم بهره گیری از قواعد تکست‌های رپ از عبارت موارد دیگری است که شنونده را آزار می‌دهد چرا که فقط با یک روخوانی تند آسان از ترانه‌ی معمولی مواجه می‌شود. اکثرا ٌ در متون رپ فارسی از آرایه های ادبی استفاده می‌شود. واج آرایی، سجع، ایهام جناس در رپ فرد د دارند و بسياري از رپرها از قالب بحر طویل بهره می‌گیرند. دقیقا موارد ی که در این آلبوم توجه خاصی به آن‌ها نشده است. تکست های رپ اکثرا برروی موسیقی ‌ها نوشته می‌شوند برخلاف آهنگ پاپ ابتدا ترانه نوشته نمی‌شود، پس جهت آن ملودی و موسیقی تولید و ساخته شود…
وزن و قافیه برروی ضرب ماندن باید در موسیقی رپ رعایت شود. رپرها با کنترل هجا‌ها، صوت خود، تاکید ‌ها و حتی میزان کشیدگی کلمات روی آهنگ سوار می‌شوند. تنها نکته مثبت داخـل آلبوم بخش‌هایی است که بصورت پاپ اجرا می‌شود.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک