دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶
  • :
  • :

نقد و ارزیابی فیـلم Batman V Superman : Dawn Of Justice

نقد و ارزیابی فیـلم Batman V Superman : Dawn Of Justice

 

نقد و ارزیابی فیـلم جذاب Batman V Superman : Dawn Of Justice

بتمن علیه سوپرمن…پیروزی یا شکست؟Batman v Superman poster نقد و ارزیابی فیـلم Batman V Superman : Dawn Of Justice

هشدار: ایـن نقد نقاط نسبتا مهمی از داستـان ویدئو را لو می دهد!

کارگردان: زک اسنایدر

نویسنده: کریس تریو – دیوید گویر

بازیگران: بن افلک – هنری کاویل- امی آدامز- جسی آیزنبرگ – گال گادوت – جرمی آیرونز

تاریخ اکران:  ۱۹ مارس ۲۰۱۶

مدت: ۱۵۱ دقیقه

ژانر: اکشن؛ علمی‌تبسیار

بودجه: ۲۵۰ میلیون دلار

منتقد: کامیاب قربان پور

امتیاز: ۵٫۵ از ۱۰


پیش از آن که حرفی از “بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت” و یا جهان ی سینمایی DC بزنیم؛ واجب هست بگویم که تا چه میزان جهان ی دی‌سی برای من ارزشمند است . چند زمان پیش؛ به مناسبت عید نوروز دستی به زیر و بم کمدهای منزل کشیدم و بدون هیچ اغراقی؛ قریب به پانصد نقاشی از شخصیت‌های بتمن و سوپرمن یافتم! از شش الی هفت سـال گی و از طریق انتشارات “عصر مصور”؛ انیمیشن‌ها و ویدئو سینمایی “اسپایدر-من” سم ریمی؛ علاقه‌ی عجیب و غریب‌م به ابرقهرمان‌ها شروع شد و تا به امروز اندکی ازان کاسته نشده؛ علاقه به ابرقهرمانانی که در تمام لحظات سخت زندگـی همراهت می باشند و تو را برای مدتی –هرچند کوتاه- در ماجراهای خود شریک می‌کنند.
یکـی از اولین کمیک‌های عصر مصور که مرا شیفته‌ی خود کرد “سوپرمن/بتمن” بود. پیش‌تر هردوی‌شان را می‌شناختم و دوست‌شان داشتم اما دیدن ایـن که مردی از فولاد و شوالیه تاریکـی برادرانه در کنار می‌جنگند و هر کدام از توانایی‌های خود برای مواجهه با تهدید ها استفاده می‌کنند؛ مرا به وجد میاورد. شیمی بین ایـن دو خدای فرهنگ عامه(پاپ کالچر)؛ چیزی‌ست که ممکن است به حد ‌ی هرکدام‌شان قابل دقت و ارزشمند باشد.

مطمئنم بیشتر شما تجربه‌های مشابه‌ای داشته‌اید و برخلاف اکثریت مردم که تنها سه سـال –بعد از رونمایی آن در کامیک-کان ۲۰۱۳- منتظر ایـن ویدئو بودند؛ تمام عمر خود منتظر بودید تا چنین ویدئوی را بر روی پرده نقره‌ای ببینید.

متنی که در زیر می‌خوانید یک نقد برای ارزیابی کیفیت سینمایی اثر نیست؛ یادداشتی هست از طرف یک طرفدار که با ایـن شخصیت‌ها بزرگ شده.


مردی از فولاد


مسلماً نمی‌توان در مورد “بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت” حرف کرد و “مردی از فولاد” را نادیده گرفت چراکه ایده‌ی تهیه ایـن ویدئو از دل پروژه‌ای کنسل شده بنام “مردی از فولاد ۲” بیرون آمده.
مردی از فولاد یکـی از پر سر و صداترین ویدئو‌های کمیک بوکی هست که تا به امروز مردم با نقطه نظـر های مفرق در مورد آن جر و بحث می‌کنند. شخصاً مردی از فولاد را نه تنها یک بلاک باستر خوب و حساب شده می‌دانم؛ بلکه سوپرمن مورد علاقه‌ام در سینمـا محسوب می‌شود. [با تمام احترام به ویدئو‌های سوپرمن کریستوفر ریو]

Batman V Superman Trailer Fight Heat Vision e1460797866320 نقد و ارزیابی فیـلم Batman V Superman : Dawn Of Justice

مردی از فولاد؛ بی‌نقص نیست و مسائل زیاد آن در تدوین؛ ویدئوبرداری و رنگ پردازی ممکن است سبب آزار و اذیت بیشتر مخاطبین شود اما چیزی که آن را جذاب می‌کند؛ وضعیت بصری‌اش نیست بلکه روایت داستـانی قدرتمند و منسجم در مورد کلارک کنت و تبدیل وی به بزرگترین اسطوره جهان ست . مردی از فولاد با ایـن که تاریک و افسرده بنظـر می‌رسد اما همه چیز آن رنگ و بوی جهان ی دی‌سی دارد؛ حتی مرگِ جنرال زاد که مشابه به مرگ ماکسویل لرد توسط واندرومن و در نهایت مواخذه شدن‌ش در “بحران‌های بی‌نهایت” است .

ایـن طور بگویم: بعنوان یک طرفدار DC مردی از فولاد توانست تجربه‌ی خوب و بیادماندنی‌ای به من اعطا نماید ؛ و طی ایـن سه سـال ؛ منتظر تجربه‌ای مشابه با بتمن علیه سوپرمن بودم.

تذکر: ایـن متن داستـان ویدئو را بطور کامل لو می‌دهد.


بتمن جدید سینما


بدون هیچ شک و شبهه‌ای مطمئناً مهم‌ترین عنصری که در ایـن ویدئو وجود دارد “بتمن” است . بعد از موفقیت سه گانه‌ی شوالیه تاریکـی –که در کنار نظـر های مثبت؛ از جانب خوانندگان کمیک نظـر های بد زیادی دریافت کرد- همه منتظر بودند تا بتمن جدید سینمـا را با نقش آفرینی بن افلک ببینند.

بتمن بن افلک نه تنها از نظـر ظاهری بلکه اصولا اقتباسی آزاد از بتمن سـال خورده‌ای هست که در سـال ۱۹۸۶ توسط فرانک میلر در رمان گرافیکـی “ّبازگشت شوالیه تاریکـی ” خلق شد. او بعد از پشت سر گذاشتن یک ترامای تاثیرگذار [۱]؛ نقاب خود را کنار گذاشته و دیگـر امیدی به وجود خوبی در ایـن جهان ندارد همـان طور که خود ذکر می‌کند: «جنایتکاران مثل گیاهان هرز می باشند ؛ هرچه آن‌ها را نابود کنی باز تعدادشان بیشتر می‌شود.»

بعد از حادثه‌ی متروپلیس و ظهور سوپرمن؛ بتمن بـار دیگـر نقاب خود را به سر می‌کند اما دیگـر  آن شوالیه تاریکـی ‌ای نیست که قبلاً عدالت را در گاتهام برقرار می‌کرد؛ حال بتمن جنایتکاران را با سمبل خفاش برند می‌کند و حتی آنطور که بایستی و ممکن است برای جان‌شان ارزش قائل نیست و دیگـر اعتقادی به خط قرمز مشهور خود ندارد.

ایـن موضوع در نگاه اول مرا آزار داد اما روند تغییر شخصیت بتمن در انتهای ویدئو سبب شد تا نظر ویدئونامه نویس و کارگردان را بهتر درک کنم.

بعد از مرگ سوپرمن؛ بـار دیگـر امید در دل بروس وین زنده می‌شود و وقتی که به ملاقات لکس لوتر در زندان [احتما لاً بلک گیت] می‌روند؛ غضب خود را کنترل و او را برند نمی‌کند.

می‌توان گفت بـار دیگـر بروس وین به روتین بنیادی بتمن روی میاورد و درمیابد که هنوز ایـن جهان ارزش جنگیدن دارد.

بیشتر المان‌های بازگشت شوالیه تاریکـی در بتمن جدید سینمـا گنجانده شده؛ از همـان ابتدا اوریجنی که شاهدش هستیم؛ مرمت مو به مو از رمان گرافیکـی فرانک میلر هست و تعدادی از شات‌ها و دیالوگ‌ها عیناً از آن برداشته شده‌اند. برای مثال می‌توان به صحنه نجات پیدا کردن مارتا کنت اشاره کرد که نمونه‌ی آن را پیش‌تر با همـان دیالوگ‌ و پوزیشن‌ها در حین نجات دادن کودکی در بازگشت شوالیه تاریکـی خوانده بودیم.

سکانس‌های مبـار زه بتمن افلک [یا بقولی بت‌افلک!] بی‌نهایت چشم نواز و زیبهست و ممکن است برترین و وفادارترین بتمنی محسوب شود که تاکنون در یک لایو-اکشن به تصویر کشیده شده. [با احترام به کریستوفر نولان و تیم برتون]

علاوه بر بتمن؛ افلک بروس وینی به یاد ماندنی ‌ ارائه می‌دهد که ما را به یاد بروس وین “Batman: The Animated Series” می‌اندازد که برخلاف آن جوان دائم الخمر دختربازی که همواره می‌شناسیم؛ یک بیزینس‌من موفق و باشخصیت می‌باشد که ارزش زیادی برای کار و کارمندان خود قائل است .

شخصیت مکملی که همواره در کنار بروس وین قرار دارد و او را همراهی می‌کند؛ خدمتکار وفادارش آلفرد است . همـان قدر که لوئیس لین در جهان ی سوپرمن ارزش دارد؛ آلفرد بعد از بروس وین؛ مهم‌ترین شخصیت جهان ی بتمن محسوب می‌شود و برخلاف قدیم که آلفرد تنها خدمتکاری شسته رفته بود؛ ایـن بـار کنترل بتوینگ را برعهده می‌گیرد و در تولید تیرهای کریپتونی به پسرخوانده‌اش یاری می‌رساند؛ علاوه بر آن در مورد تصمیمات بروس؛ بحث و مجادله می‌کند. همین طور او بخش طنز بتمن علیه سوپرمن را تشکیل می‌دهد و بـار ها در مورد ایـن که چرا بروس کوشش نمی‌کند تشکیل خانواده دهد؛ تیکه پرانی می‌کند! (بعضی از دیالوگ‌های آلفرد عیناً از بازگشت شوالیه تاریکـی برداشته شده‌اند.)

بطور خلاصه می‌توان گفت بت‌افلک و جهان ی بتمن بزرگترین نقطه قوت ویدئو محسوب می‌شوند و چنانچه بجای “بتمن علیه سوپرمن”؛ زک اسنایدر یک ویدئو “بتمن” تولید می‌کرد؛ ممکن است تبدیل به اثری ماندگار می‌شد.


سوپرمن اخمو


 

comicon 1050x596 e1460797881778 نقد و ارزیابی فیـلم Batman V Superman : Dawn Of Justiceیکـی مسائل ابرقهرمانان روشن و تقریباً بی‌نقص مثل سوپرمن و کاپیتان امریکا ایـن هست که در رسانه‌های تصویری نمی‌توانند مخاطبان و طرفداران زیادی جذب کنند چراکه کسی که همواره راه درست را انتخاب می‌کند؛ نمی‌تواند مثل بتمن یا ولورین جذاب باشد. (که ایـن موضوع اکثرا ً ناشی از عدم اطلاعات است . )

نکته‌ای که در مورد سوپرمن وجود دارد ایـن هست که به همـان حد که قدرتمند و بزرگ است؛ مسائل ‌ش قدرتمند و بزرگ می باشند . مساله کلارک؛ مانگل؛ برینیاک یا ابرشرورهای قدرتمند نیستند بلکه ایـن دغدغه‌ی ذهنی هست که نمی‌تواند در یک لحظه دو جا باشد و با انتخاب گروهی از مردم برای نجات دادن؛ عملاً به جان عده‌ای ارجعیت داده. مساله سوپرمن ایـن هست که بایستی خود را همرنگ جماعت نماید و کوشش داشته باشد تا حتیالمقدور دیده نشود. ممکن است روزانه مجسمه‌ی او را در مرکز شهر ببینید و همه وی را مثل یک خدا بپرستند؛ اما در طول شب کلارک کنت تنها یک پسر تنهای دهاتی در شهری غریب است .

برادران روسو و مارول با استفاده از روح کمیک‌ها توانستند در ویدئو “کاپیتان امریکا: سرباز زمستان” شخصیت استیو راجرز را به یکـی از محبوب‌ترین شخصیت‌های MCU بدل کنند و شخصاً انتظاری مشابه برای شخصیت سوپرمن در بتمن علیه سوپرمن داشتم اما حقیقت‌ش را بخواهید؛ به آنچه مد نظـر م بود نرسیدم.

سوپرمنی که در مردی از فولاد دیدیم؛ دوست داشتنی و پرپتانسیل بود و می‌توانست همـان حسی را به بیننده منتقل نماید که کمیک‌های سوپرمن مثل “زمین اول” منتقل می‌کنند اما من از بتمن علیه سوپرمن نمی‌توانستم چنین حسی را دریافت کنم. سوپرمنی که در ایـن جا می‌بینیم مدام در فکر فرو رفته و اخم می‌کند؛ هنوز هویت خود را کشف نکـرده و مدام دست به غلط می‌زند. در سکانسی که لکس لوتر کلارک را برای مبـار زه با بتمن تحریک می‌کند؛ وی به لوئیس لین سر می‌زند و می‌گوید: « می‌رم پیشش [بتمن] و ازش می‌خوام تا باهام همکاری کنه وگرنه اون می‌میره.»

سوپرمن برای نجات مادر خود دست به قتل می‌زند؟ من می‌توانم مرگ زاد و نجات سیاره زمین را درک کنم اما نمی‌توانم چنین تصمیم احساسی و غیرمعقولی را از جانب سوپرمن هضم کنم.

لحظات زیادی در ویدئو وجود دارند که سبب شدند در حین دیدن آن بگویم “نه؛ ایـن سوپرمن نیست.” در عین حال لحظاتی وجود دارند –مثل خارج کردن دومزدی از جو زمین و فدا کردن خود در انتها- که مجابم می‌کنند تا برعکس آن چه پیش‌تر گفتم را بگویم. اما شوربختانه در نهایت بتمن علیه سوپرمن موفق نمی‌شود تا سوپرمنی ارائه دهد که تازه واردین به آن علاقمند شوند و خوانندگان کمیک تصور کنند که شخصیت مورد علاقه‌شان به پرده‌ی سینمـا آمده.


یک سوپرمن عوضی


بعنوان کسی که با ایـن شخصیت‌ها بزرگ شده مطمئناً ویدئوی را دوست دارم که حتیالمقدور به منبع(سورس متریال) وفادار باشد اما در عین حال از ویدئوی بیزارم که کوشش داشته باشد با فن سرویس روی پای خود بایستد. یکـی از بخش‌های بحث برانگیز بتمن علیه سوپرمن؛ صحنه آرزوی بروس وین هست که مدام در تریلرها و تیزرها شاهدش بودیم.

بتمن البسه‌ای صحرایی به تن کـرده و در یک منطقه‌ی نظامی وارد کامیونی می‌شود که از شرکت لکس کورپ؛ سنگ کریپتونایت آورده اما ایـن ماجرا یک پاپوش از طرف سربازان سوپرمن هست و در نهایت؛ به کمک پارادیمون‌ها [۲] بتمن زندانی می‌شود. (ضمن ایـن که بتمن در ایـن صحنه انواع اسلحه‌ها به دست می‌گیرد و حداقل بیست نفر را نفله می‌کند!)

سوپرمن سر می‌رسد و بعد از به قتل رساندن دیگـر سربازان رو به بتمن می‌کند و می‌گوید: «تو اونو از من گرفتی. اون همه‌ی جهان ی من بود.» و با رد کردنِ دست‌ش از بدن بروس؛ او را با دردی عظیم می‌کشد.

در صحنه بعد مدقت می‌شویم که آنچه دیدیم؛ یک آینده‌ی احتما لی بوده و فلش به قدیم آمده تا با هشدار دادن به بروس وین ازین آینده‌ی شوم جلوگیری نماید . او نام لوئیس لین را ذکر می‌کند و می‌گوید که بتمن موظف هست تا لیگ عدالت را به دور خود جمع نماید .

10fzuav e1460797806784 نقد و ارزیابی فیـلم Batman V Superman : Dawn Of Justice

سه سـال پیش؛ مجموعه کمیکـی بر طبق بازی رایانه‌ای “بی‌عدالتی” منتشر شد که در آن جوکر لوئیس لین را به قتل می‌رساند و سوپرمن از شدت عصبانیت جوکر را به درک واصل می‌کند و تبدیل به دیکتاتوری شیطانی می‌شود. از همـان روز نخست ازین کمیک نفرت داشتم! چراکه هیچ کجای آن ربطی به دی‌سی کامیکس ندارد و صرفاً داستـانی سر هم‌بندی شده هست که بخاطر عجیب و غریب بودن‌ش طرفداران بی‌شماری پیدا کـرده و تا به امروز ادامه دارد.

سوپرمن در جهان ی DC عزیزان بسیاری را از دست داده؛ کارا زور-ال؛ کون-ال و حتی لوئیس لین اما هرگز تبدیل به چنین اهریمنی نشده چراکه خود و جهان را می‌شناسد و با وجود تمام سختی‌ها و مسائل ؛ حاضر نیست روح‌ش را به کسی بفروشد.

کریس تریو و هنری کاویلِ اخمو و بی‌احساس نمی‌توانند سوپرمنی قابل قبول ارائه دهند که طرفداران را به وجد آورد و همین موضوع سبب ظهور انتقادهای زیاد حول محور مرگ سوپرمن شده؛ چراکه شما نمی‌توانید برای مرگ شخصیتی که به آن ارزش نمی‌دهید؛ احساسی شوید. (جلوتر بیشتر به آن می‌پردازیم)


مارک زاکربرگ اهریمنی


بیش از دو سـال پیش؛ بازیگر شناخته شده‌ی ویدئو “شبکه اجتماعی” بعنوان ویلن بنیادی بتمن علیه سوپرمن انتخاب شد و از همـان ابتدا نظـر ات مثبت و بد زیادی را به خود جذب کرد. الکساندر لوتری که جسی آیزنبرگ ارائه می‌دهد هیچ رابطه ی به لوتری که در کمیک‌ها می‌شناسیم ندارد. لکس لوتر یک بیزینس‌من باهوش و سیاس هست که با وجود شخصیت جدی‌اش؛ چرب زبان و شوخ‌طبع هست (در میزانی که با ایـن چرب زبانی برای مدتی به مقام ریهست جمهوری آمریکا می‌رسد!)؛ لوتر از سوپرمن نفرت دارد چراکه معتقد هست چنین خدایی به مرور وقت پتانسیل بشریت را ضایع می‌کند.

اما لکس لوتری که در ویدئو مشاهده می‌کنیم؛ جوانی روان‌پریش هست که از سرمایه‌ی پدر خود به چنین اهمیت ی رسیده. او حتی در حین سخنرانی نمی‌تواند جنون خود را پنهان نماید و به نحوی نمود مهندسین میلیاردری‌ست که همینک از طریق علم رایانه مقام‌های بالایی کسب کـرده ‌اند و اکثراً از نظـر اجتماعی عجیب و غریب می باشند .

لکس مغز اهریمنی پشت پرده هست که دو اسطوره بزرگ جهان را به جان یکدیگـر می‌اندازد تا به جان سوپرمن خاتمه دهد. دلیل سماجت لوتر برای رسیدن به ایـن هدف؛ تنها به یک دیالوگ ختم می‌شود!

چرا دلایل و منطق پشت اعمال لکس لوتر هرگز بسط داده نمی‌شود؟ چراکه نویسندگان تنبل زمان ضروری برای ایـن موضوع نداشته‌اند و با تبدیل شخصیت لوتر به یک دیوانه‌ی تمام عیار کار را برای خود آسان کردند.


بتمن علیه سوپرمن


در بازگشت شوالیه تاریکـی بتمن تبدیل به پارتیزانی خارج از اهداف و مقاصد دولت امریکا می‌شود و رئیس جمهور کال-ال را می‌فرستد تا جلوی ایـن مانع بزرگ که به مرور تبدیل به جنبشی مهارنشدنی شده را بگیرد.

نبرد ابرقهرمانان با یکدیگـر همواره یکـی از جالب‌ترین بخش‌های جهان ی کمیک محسوب می‌شود. و عنصری که آن‌ را جذاب می‌کند فرق اعتقاد ‌ها و نبرد ایدئولوژی‌هاست؛ ممکن است به نظـر برسد که ایـن ایدئولوژی‌ها نزدیک به می باشند اما وقتی که از بحرانی عظیم عبور می‌کنند؛ فرق ‌های‌شان به نمایش درمی‌آید؛ همـان طور که در ماجرای(ایونت) “جنگ داخلی” تونی استارک و استیو راجرز بر سر تسلیم شدن یا نشدن به دولت؛ جنگی خونین راه می‌اندازند.

اما در بتمن علیه سوپرمن: ناامیدکننده‌ترین پارت ویدئو برای فرد من؛ یک سوم اولیه آن و توضیح دلیل مبـار زه‌ی بتمن و سوپرمن است . ایـن جا خبری از اعتقاد و جهان ‌بینی نیست و تنها چیزی که ما و ویدئوسازان می‌دانیم ایـن هست که بتمن و سوپرمن به هر قیمتی که شده بایستی با مبـار زه کنند و پرده اول ویدئو تمام کوشش خود را بکار می‌گیرد –چه منطقی و چه غیرمنطقی- تا ایـن دو تایتان‌ را به جان یکدیگـر بیندازد.

باز برمی‌گردیم به شخصیت بی در و پیکر سوپرمن و سوالی که در ایـن جا پیش می‌آید ایـن است: قدرت‌های سوپرمن چطور کار می‌کنند؟! لکس؛ لوئیس لین را از برجی به پایین پرت می‌کند و کلارک بدون اطلاع قبلی از بودن وی باخبر می‌شود و در عرض چند صدم ثانیه وی را نجات می‌دهد. وسط مبـار زه با دومزدی سوپرمن می‌تواند صدای لوئیس را از زیر آب بشنود و سریع او را نجات دهد. خوب تا ایـن جای می‌توان گفت سوپرمن به میزانی قدرتمند هست که هر صدایی –حتی ضربان قلب- را هرچقدر دور باشد می‌تواند در سطح زمین بشنود.

Batman v Superman Fight Scene Preview e1460797839798 نقد و ارزیابی فیـلم Batman V Superman : Dawn Of Justice

پس چرا قدرت‌های بی‌انتهای‌ش وقتی که مارتا کنت را می‌دزدند؛ کار نمی‌کنند؟ چرا وقتی که مادرش را گروگان گرفته‌اند نمی‌تواند به کمک‌ش بشتابد؟

پرسشها ی که هرگز جواب داده نمی‌شوند.

برای ایـن که بی‌انصافی نشود بایستی بگویم که هرچقدر دلیل مبـار زه‌ی بتمن و سوپرمن احمقانه است؛ خود مبـار زه شگفت انگیز تصویر شده. با ایـن که عملاً نیمی از ایـن مبـار زه را در تریلرها و تیزرها دیده بودیم اما لحظه به لحظه‌ی آن نفس‌گیر و میخکوب کننده است . مبـار زه‌ی شوالیه تاریکـی و مردی از فولاد به میزانی بیادماندنی و چشم نواز طراحی شده که تا مدت‌ها آن را فراموش نخواهید کرد و حتی چنانچه از طرفداران ویدئو نباشید؛ نمی‌توانید قشنگی آن را زیر پرسش ببرید.

بتمن با استفاده از تیرهای کریپتونی سوپرمن را به زانو درمیاورد و درحالی که یکـی از لایـن ‌های بازگشت شوالیه‌ی تاریکـی را می‌گوید (بله؛ دوبـار ه!) او را به کنار ستونی می‌اندازد و قصد دارد تا با نیزه‌ای از جنس کریپتون؛ مغز وی را مکوشش ی نماید . کلارک پیش از مرگ؛ با تقلا نام مادرش را به زبان میاورد… مارتا.
همـان طور که در ابتدای ویدئو توماس وین ذکر می‌کند؛ نام مادر بروس و کلارک مارتهست و با سر رسیدنِ لوئیس لین؛ بتمن مدقت می‌شود که سوپرمن ممکن است یک بیگانه از سیاره‌ای دور افتاده باشد اما همچنان یک انسان هست که به‌دست انسان ‌ها بزرگ شده.
صحنه صلح بتمن و سوپرمن ممکن است بنظـر غیرمنطقی برسد اما با کمی تفکر می‌توان به نتایج قانع کننده و تکان دهنده‌ای رسید که با همراهی موسیقی زیبای هانس زیمر؛ لحظه‌ای تأثیرگذار خلق می‌کنند.


شاهدخت تمیسکیرا


ایـن که شخصیت بیوه‌ی سیاه را در “آیرون من ۲” معرفی کنند و در آینده از او در ویدئو‌ “انتقامجویان” بهره بجویند قابل قبول هست اما ایـن که واندرومن زیر سایه‌ی بتمن و سوپرمن قرار گیرد کمی مرا آزرده خاطر می‌کند؛ چراکه او تنها جواب واقعی از طرف جامعه‌ی زنان به جهان ی پر از عضله و شنل مردان در کمیک‌هاست .

واندرومن نقش نسبتاً پررنگی را در ویدئو ایفا می‌کند اما هرگز وارد جزئیات زندگـی و شخصیت‌ش نمی‌شویم. با ایـن حال در حین مبـار زه با دومزدی لحظاتی وجود دارند که شما را انگشت به دهن نگه می‌دارند. با وجود تیم قدرتمند پشت جلوه‌های ویِژه بایستی به تمِ موسیقی آن اشاره کرد که بنظـر م برترین ترک بتمن علیه سوپرمن محسوب می‌شود.

هرچند وجود شاهدخت تمیسکیرا در ویدئو اضافی هست اما بتمن علیه سوپرمن به حد ‌ی ضروری از سومین ابراسطوره جهان ی سینمایی DC پرده برداری می‌کند که شما برای ویدئو “واندرومن” هیجان زده شوید.


مرگ و بازگشت سوپرمن


مرگ سوپرمن یکـی از مشهور ترین و پرفروش‌ترین آرک‌های داستـانی هست که تا به امروز منتشر شده و در وقت انتشار صفحه‌ی بنیادی بیشتر روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد. ماجرا ازین قرار هست که هیولایی کریپتونی بنام دومزدی به زمین می‌آید و حتی بزرگترین قهرمانان لیگ عدالت نمی‌توانند در مساوی ش پایداری کنند. در نهایت مردی از فولاد مجبور می‌شود تا بعد از وداع با معشوقه خود لوئیس لین؛ به نبردی انتها ناپذیر با ایـن هیولای غیرقابل مهار برود و با مرگ هردو؛ بزرگترین جنگ سوپرمن انتها می‌یابد.
اما DC اسطوره شماره یک خود را برای مدت زیادی مُرده نگه نمی‌دارد و بعداً معین می‌شود که کلارک به کمای کریپتونی رفته بود و بازمی‌گردد تا از متروپلیس حفاظت نماید . (با موهای پریشان و بلند و یک کاستوم سیاه و خفن!)

زک اسنایدر در بتمن علیه سوپرمن بسیار هوشمندانه کوشش دارد تا ایـن آرک قدرتمند را مرمت نماید . سوپرمن؛ شخصیتی که پیش‌تر یک ویدئو انحصاری داشته را در انتهای ویدئو می‌کشد تا دل طرفداران کمیک‌ها را بدست آورد و کاری تأثیرگذار و احساسی به مخاطب تحویل داده باشد.

شخصاً پرده‌ی سوم و ماجرای مرگ سوپرمن را یکـی از برترین بخش‌های ویدئو از نظـر بصری می‌دانم و لحظاتی در آن وجود دارند که مو به تن انسان سیخ می‌کنند اما آیا برای بـار دوم تأثیرگذارند؟ چرا بایستی مرگ شخصیتی که نمی‌توانم کوچکترین رابطه ی با آن برقرار کنم و عملکرد و واکنش‌های‌ش به وقایع اطراف تنها برای پیشبرد داستـان ساخته و پرداخته شده‌اند؛ ارزش ی داشته باشد؟

اما بتمن علیه سوپرمن برای مدت وقت زیادی مردی از فولاد را مرده نگه نمی‌دارد و بعد از نهایتاً پنج دقیقه؛ شاهد تیزری از بازگشت‌ش هستیم!


طلوع عدالت


Batman V Superman fan art by Niyoarts e1460797822155 نقد و ارزیابی فیـلم Batman V Superman : Dawn Of Justice

یکـی از مسائل بزرگی که با ویدئو “Amazing Spider-Man 2” داشتم را با بتمن علیه سوپرمن دارم. دومین ویدئو اسپایدر-منِ مارک وب تمام کوشش و کوشش خود را بر روی ایـن موضوع گذاشته بود تا خود را برای ویدئو‌های آینده و جهان ی سینمایی سونی (که خوشبختانه از صدقه سری دیزنی رخ نداد!) آماده نماید که فراموش کـرده بود تا ویدئوی خوش تهیه و مفرح خلق نماید .

بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت کوشش دارد تا سریع یک جهان ی سینمایی جمع و جور برای DC دست و پا نماید تا برادران وارنر همـان ند مارول و دیزنی؛ سـال انه پول پارو نماید . اما ایـن موضوع تا میزانی دست و پای نویسنده و کارگردان را می‌بندد که به اثری غیرمنسجم و شلخته منجر می‌شود؛ تا میزانی که شما هیچ هیجان و جذابیتی در کمئوهای فلش؛ آکوامن و سایبرگ نمیابید. (بخشی که بیشتر از همه منتظرش بودم.)


شکست یا پیروزی؟


بتمن علیه سوپرمن از طرف منتقدین پایین‌ترین نمرات ممکن را دریافت کرد و بعنوان یکـی از بدترین ویدئو‌های کمیک بوکی شناخته می‌شود که بعضاً آن را در کنار آثاری همچون ترانسفورمرزهای مایکل بی و یا چهار شگفت انگیزِ جاش ترنک قرار می‌دهند. اما آیا چنانچه ایـن ویدئو در مورد کاپیتان اتم یا اسپکتر بود باز شاهد رفتار مشابه‌ای بودیم؟ چنانچه ایـن همه تبلیغات و سر و صدا اطراف آن را پر نکـرده بود باز از راتن تومیتو ۲۹% می‌گرفت؟

مسلماً جواب منفی‌ست. بتمن علیه سوپرمن به هیچ وجه ویدئو افتضاحی نیست که منتقدین ازآن دم می‌زنند اما از طرف دیگـر به هیچ عنوان ویدئو خوبی نیست که همه‌ی ما منتظر بودیم. هیچ ویدئوی بی‌نقص نیست اما با وجود تمام مسائل ؛ باز بتمن علیه سوپرمن یک ویدئو ابرقهرمانی مفرح و دیدنی هست که می‌تواند در دل طرفداران کمیک‌ها جا باز نماید ؛ در دل کسانی که تنها به چنین ویدئو‌هایی علاقه نشان می‌دهند.

بالاتر چند بـار سنگ جهان ی سینمایی مارول را به سینه زدم و بایستی بگویم هرچقدر که من ازایـن ویدئو‌ها و سریال‌ها لذت می‌برم واقعاً حسرت می‌خورم که چرا دی‌سی کامیکس با ایـن همه پتانسیل نبایستی آثار لایواکشن مشابه در سینمـا و تلویزیون داشته باشد. چرا بایستی سازندگان تنها برای ایـن که بتوانند با مارول رقابت کنند شخصیت‌های محبوب خود را همـان ند سوپرمن تغییر دهند. سوپرمن اخمو و تاریک نیست همـان طور که بتمن خندان و امیدبخش نیست.

بعد از سه گانه‌ی شوالیه تاریکـی و موفقیت چشمگیرش ایـن تصور غلط برای همگان ایجاد شد که همه DC تاریک و غم‌گین هست (بعضی‌ها اسم‌ش را می‌گذارند بزرگسـال انه!) اما واقعیت امر ایـن نیست. دی‌سی همـان ند مارول به همـان حد که بخش‌های تاریک دارد؛ بخش‌های روشن دارد. جهان ی گرین لنترن‌ بستر ماجراهای عظیم علمی-تبسیار است؛ جهان ی واندرومن پر هست از نبردهای حماسی و المان‌های فانتزی؛ جهان ی سوامپ ثینگ ترسناک و افسرده است . لب مطلب ایـن که هرگوشه‌ای را که دست بگذارید چیز جدیدی نسیب‌تان می‌شود و ایـن بزرگترین غلط برادران وارنر هست که می‌خواهد همه چیز را مشابه به جهان ی بتمن نماید .


پانویس ها:

۱ – ترامای بتمن هرگز در ویدئو توضیح داده نمی‌شود اما با دیدن کاستوم درب و داغان رابین که توسط جوکر رنگ شده؛ می‌توان گفت که اتفاقی مشابه با مرگ جیسون تاد در آرک داستـانی “مرگی در خاندان” رخ داده. همین طور یکـی از دلایل بازنشست شدن بروس وین در “بازگشت شوالیه تاریکـی ” مرگ جیسون تاد است .

۲ – برده‌های دارکساید [دیکتاتور و یکـی از قدرتمندترین موجودات هستی] که در سیاره آپوکالیپس زندگـی می‌کنند و اکثرا ً در حین حمله دارکساید به زمین؛ به خدمت گرفته می‌شوند.

منتقد : کامیاب قربان پور

امتیاز: ۵٫۵ از ۱۰

ایـن یادداشت نخستین بـار در سایت سفید منتشر شده بود و با رضایت نویسنده اش در فانتزی کمیک بازنشر شد!

نقد و ارزیابی فیـلم Batman V Superman : Dawn Of Justice در تاریخ ۱۴ June ۲۰۱۶ | ۱۱:۵۹am نشر یافته شده شده می باشد




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک