سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶
  • :
  • :

موسيقي بر روان انسانتاثير

175574 موسيقي بر روان انسانتاثير

دانلود آهنگ جدید

تحقيقات نشان داده که موسيقي هاي آرام (مانند موسيقي کلاسيک با تمپوي پايين ) آرام بخش هستند حس ي که از ۳۰ دقيقه گوش دادن به چنين موسيقي بوجود مي آيد معادل آرامشي است که از میل کردن يک قرص واليوم حاصل مي شد . از آنجا که در اين نوع موسيقي ، شعري وجود ندارد ملودي تن ، موسیقی و ريتم است که تاثير گذار است هر دو نيمکره مغز را درگير جريان مي نماید .
بر طبق تحقيقات مشابه ، موسيقي ممکن است تاثير منفي نيز داشته باشد بر حسب اينکه موسيقي را بهتر يا بد گوش بدهيم مي تواند تاثير مثبت يا مانند زهر در بدن عمل نماید . مطالعاتي که در زمينه تاثير موسيقي بر بیشتر شدن گياهان انجام شده ، نشان داده که جهت مثال موسيقي راک ، بیشتر شدن گياه را متوقف مي نماید بر عکس ، موسيقي کلاسيک ، باعث تسريع افزایش گياه مي شود . به عنوان مثال در کشور هلند براي پرورش گل در زمان هاي خاصي از شب براي افزايش بیشتر شدن گياهانشان از موسيقي آرام استفاده مي کنند .
حواس وسيله رابطه آدم ي با عالم خارج است . اصوات موسيقي از طريق گوش به مغز مي رسد حواس عواطف را تحريک مي نماید با ايجاد انرژي سبب انگيزه و فعالی ت مي شوند . نغمه هاي موسيقي بر حسب ترکيب فواصل و ريتم داراي ارتعاشات خاصي هستند که با تحريکات ارتعاشات سلول هاي عصبي ، احساس انگيزه اي را تقويت يا منتقل مي سازد .
ريتم و ملودي دو رکن اساسي موسيقي مي باشند .
ريتم در موسيقي به صورت ضرب موزیک هاي منظمي حس مي شود .
با موسيقي مي توان ريتم هاي متنوعي را بوجود آورد انرژي هاي مختلفي را در شنونده تحريک کرد .
کار اصلي ريتم ، تحريک و تهيج حس ات است که انرژي رواني را توليد مي نماید انرژي اين تحريک با یاری ملودي به جريان مي افتد .
ملودي در ايجاد نوع حس و ريتم در شدت سرعت و يا سستي رخوت آن نقش تاثیر گذار ي دارد . ريتم ملودي از جدا نيستند . ريتم ضربان قلب نظم هر موزیک ملودي محتوا و خود موسیقی است که از ترکيب اصوات بوجود مي آيد .

طبقه بندي تم هاي موسيقي :

۱ ـ تم هاي شيدايي :
کلمه شيدا در روانشناسي معرف سرخوشي و شور و نشاط بيش از میزان است . سر خوشي ، هيجان بخشي حس مدهوشي از خصوصيات تم ها شيدايي است. جنبه مدهوشي جذبه آن آرام بخش افراد بي قرار و شيداست . از تم هاي شيدايي مي توان جهت تحريک خلق هاي خموده مصرف کرد .
۲ ـ تم هاي حزين :
لحن تم هاي حزين ناراحتی انگيز است شکوه و شکايت دارد و در شنونده احساس ناکامي را تداعي مي نماید . اين تم ها بر انتقال دهنده هاي عصبي افراد مستعد تاثير مي نماید باعث كم شدن ترشح واسطه هاي شيميايي در مغز شده که در نتيجه انباشته شدن اين عناصر حياتي ، حزن و اندوه احساس مي گردد.
۳ ـ تم هاي هيجاني :
هيجان واکنش انفعالی ، شديد فوري است که معمولا با تظاهرات بارز اعصاب اتوماتیک واکنشهاي فيزيولوژيک توام است ميل به جنبش حرکت را به وجود مي آورد . از تم هاي هيجاني مي توان با ايجاد انرژي رواني ، رغبت انگيزه در كم شدن هم اکنون ت افسردگي غمگيني بهره جست .
۴ ـ تم هاي شاد فرحبخش :
تم هايي می باشند که شآدم اني و نشاط را توام با آرامش و متانت منتقل مي سازند . اين تم ها باعث انبساط خاطر سرزندگي مي شوند . تم هاي فرحبخش حس سرزندگي و شآدم اني را براي کار فعالی ت افزايش مي دهند . جهت تقويت روحيه افراد يک اجتماع و سرزندگي نشاط آنها به ویژه کودکان و نوجوانان تم هاي شاد و فرحبخش بسيار مفيد و سازنده هستند .
۵ ـ تم هاي آرامبخش :
تم هاي مطبوعي هستند که نه تحريک کننده ، نه ناراحتی انگيز نه هيجاني نه وجد آورند . متن ملايم و يکنواخت ارتعاشات آنها احساس آرامش را منتقل مي نماید . تم هاي آرامبخش به خاطر ريتم ملايم در فواصل وسيع و ارتعاشات موافق آن با استعداد مغز باعث حس ملايمت آرامش مي شود .

تاريخچه پيدايش موسيقي بازبینی ي
تاريخچه استفاده از موسيقي به عنوان روشي جهت بازبینی به زمان ارسطو و افلاطون باز مي گردد. از آن به بعد رگه هايي از مصرف از اصوات و آهنگ ها براي بازبینی بيماريهاي مختلف بکار رفته است . اما در قرن بيستم فکر رسمي مصرف از موسيقي جهت بازبینی مصدومين جنگ جهان ي اول شروع شد و هر چند استفاده از اينراهنمای اصلاح ي با مشکلات ي همراه بود که با قدم هايي که برداشته شد ، بتدريج اين شاخه بازبینی ي تکامل يافت و انجمن هاي متعددي تشکيل گرديد . به طوري که در سال ۱۹۴۴ اولين پروگرام راهنمای موسيقي اصلاح ي در جهان در دانشگاه ميشيگان شروع شد .

روشهاي موسيقي بازبینی ي
در موسيقي ویرایش ي دوآموزش اساسي وجود دارد :شیوه فعال روش غير فعال ، روش غيرفع ال حاوی شنيدن موسيقي است که بيمار با گوش دادن و شنيدن موسيقي که در حال نواخته شدن است مورد ویرایش قرار مي گيرد . در اينروش بيشترين تاثير عملکرد در جهت برانگيختن تاثير واکنشهاي عاطفي و ذهني است . در حالي که درروش موسيقي بازبینی ي فعال که نواختن خواندن حرکات موزون اساس کار است . واکنشهاي مختلف عاطفي ذهني جسمي حرکتي تحريک برانگيخته مي شوند .
برنامه ها و شيوه هاي موسيقي اصلاح ي متنوع و متناسب با نياز افراد تنظيم تهیه ديده مي شود . محورهاي اصلي برنامه هاي موسيقي بازبینی ي حاوی شنيدن موسيقي متناسب و آرام بخش نواختن موسيقي در گروه هاي منظم يا انفرادي خواندن آوازها ترانه هاي فردي يا گروهي مي باشد .

موسيقي ویرایش گر کيست ؟

انجام ارائهراهنمای اصلاح ي توسط هر فردي جايز نيست موسيقي ویرایش گرها افرادي کارشناس هستند که در زمينه هاي مختلف موسيقي شاخه هاي اصلاح ي ، روش ديده اند . بلکه آنهايي صلاحيت دارند که با اساس بيماري ها ویرایش هاي مختلف آنها ، روانشناسي موسيقي ، … آشنا هستند و شايستگي فردي و تخصصي ضروری را در اين زمينه دارا هستند .

چه نوع بيماري هايي با موسيقي بازبینی ي بازبینی مي شوند ؟

بطور کلي عمدتاً بيماري هايي که به نحوي با موارد رواني شخص در رابطه هستند هم اکنون ت رواني مي تواند نقش تاثیر گذار ي در ویرایش آنها داشته باشند در جواب مثبت به موسيقي اصلاح ي شناخته شده هستند . همچنين بيماري هاي جسمي که منشأ رواني دارند با اين نحوه بازبینی پيدا مي کنند امروزه در خيلي از امکانات روان بازبینی ي موسيقي اصلاح ي به عنوان بخشي از آنها مورد مصرف قرار مي گيرد .
در بيماري هاي زير موسيقي ویرایش ي مي تواند به بهتر ي مکمل يا حتي جايگزين بازبینی سنتي باشد : جنون جواني (اسکيزوفرني) ـ اختلالات خلقي (مثل افسردگي و شيدايي) ـ اختلالات شخصيت ـ اختلالات اضطراب ي ـ اختلالات جسمي ـ مغز ـ سوء استفاده از مواد (اعتياد) اختلالات میل کردن اختلالات روحي زمان کودکي .




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک